viernes, 15 de noviembre de 2013

¡Televisió asturiana en asturià!

Asturias, la mirada del viento ye un documental producíu por Ediciones Nobel pa La Nueva España y que’l diariu uviedín comercializó en DVD hai más o menos una década. Trátase d’una producción mui cuidada que quier mostrar el paisaxe y la xeografía del nuestru país, cola novedá de que toles imaxes tán tomaes dende l’aire. Esta serie documental surdió cuando Asturies tovía nun contaba con televisión pública y por mor del éxitu d’espacios asemeyaos como Euskal Herria, la mirada mágica, que s’emitió en vascu n’ETB1 y castellanu n’ETB2; Catalunya des de l’aire, de TV3; Terra e vento, de TVG; o España, entre el cielo y la tierra, de TVE.

Coles primeres emisiones de TPA, allá pel añu 2006, los responsables de la canal mercaron los derechos d’emisión del espaciu y emitiéronlu, si nun recuerdu mal, tolos llunes a lo llargo de 14 selmanes. Sicasí, nel Conventu nunca hubo muncho enfotu por facer coses a favor del asturianu nin enantes qu’había perres nin agora, pero menos tovía nos primeros meses d’emisión –hai qu’alcordase que más d’un añu tardaron n’emitir los primeros programes na nuestra llingua-. Por eso, el pase pela televisión pública nun foi como nel restu d’autonómiques del Estáu: nel idioma del pueblu.

Pero esti mundu tien coses rares y surrealistes. Los asturianos nunca pudimos ver Asturies, la mirada del vientu, pero dende hai selmanes, los catalanes puen ver Astúries, la mirada del vent: el doblaxe nel so idioma d'esta producción asturiana. Y ye qu’Esport3, la canal pública catalana dedicada a los deportes y estilu de vida deportivu (1% d’audiencia), emite tolos díes sobre les 15.15 esti documental asturianu. El documental estrenóse xunto a otros espacios del xéneru “dende l’aire”, como’l d’Euskal Herria, Els Pirineus des de l'aire, L'Ebre, camins d'aigua y Itàlia des de l'aire.

Asina, los asturianos tenemos la oportunidá de sentir el documental en castellanu –ta xubíu a YouTube- y en catalán gracies a la web de TV3. Nun sé qué tien que dicir el PP y Foru, pero a Albert Pla por menos suspendiéron-y un conciertu. Por cierto frikillingüistes, aforrái tiempu: los topónimos tán deturpaos nes dos versiones. Asina, na versión catalana catalanicen dalgun. Por exemplu, Cabu Vidíu ye Cap Vidío y non Cap Vidio. 
--------------------------------

El Principat d'Astúries, localitzat al nord-oest de la península ibèrica, al nord de la Serralada Cantàbrica, presenta una planta triangular i s'estén d'oest a est al llarg de gairebé 250 quilòmetres, mentre que de nord a sud l'amplada màxima amb prou feines supera els 100. Astúries es configura com una de les zones d'orografia més accidentada de tota la península ibèrica. Els pronunciats desnivells que hi ha, derivats de la proximitat entre la línia de cims de la Serralada Cantàbrica i el litoral, com també els nombrosos plegaments, que originen una infinitat de valls, fan que el paisatge ofereixi contrastos d'una gran bellesa.

El programa fa un recorregut pels llocs més atractius de la regió i aplica la perspectiva més espectacular possible a un paisatge tan divers com privilegiat. Viatja per la costa occidental, el Cabo Peñas, Gijón, la comarca de la sidra, la costa oriental, l'occident interior, la muntanya occidental, Oviedo, el centre d'Astúries: Llanera, Noreña, Siero, Ribera de Arriba, Morcín i Riosa, les conques del Caudal i del Nalón, la muntanya central i els Pics d'Europa.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario