lunes, 16 de diciembre de 2013

Que nun maten los “sones” d’Asturies



Los mis güelos, que son d’una aldeina d’A Estrada (Pontevedra), a eso de les diez de la nueche yá suelen tirar a durmir. Nun esperen más allá de lo qu’ellos tovía llamen “o parte”. Tolos díes menos ún, porque los vienres ye sagrao -como los domingos pa mi güela dir a misa- ver “ao Ghayoso na jallegha”. Entós nun se mueven de la siya hasta la 1 A.M, cuando “o Ghayoso” despide’l programa hasta la selmana que vien. L’espaciu del que vos falo nun ye otru que Luar, gala musical presentada por Xosé Ramón Gayoso en TVG y que nel país vecín pue hasta cola enésima reaparición de La Esteban en Sálvame. Luar emítese en directo y pel programa pasen tanto les estrelles del panorama estatal como les de la música gallega, sobre too de la tradicional. Asina, l’espaciu –que tamién dedica tiempu al humor y los concursos- pon enriba un escenariu y n’igualdá de condiciones a Isabel Pantoja y a una banda de gaites. 

Y ye que l’espítitu del programa ye llevar una romería a la televisión, polo que un vienres pola nueche los gallegos puen ver coses como que la cantante Marta Sánchez cante “Quen poidera namorala”, poema del escritor Celso Emilio Ferreiro; a una orquesta interpretando versos de Rosalía de Castro a ritmu de merengue; ver a Boney M convirtiendo'l "Daddy Cool" nun muncho más patriu "Move o cú"; sentir “A Rianxeira” a ritmu de rock, en versión d'El Consorcio o d'Isabel Pantoja -ye imposible actuar más de dos veces en Luar ensin cantala-; o, mesmamente, como podéis ver nel vidiu qu’abre la entrada-, a Sabela y Pili Pampín –versiones femenines y gallegues del nuestru Vicente Díaz- interpretando una versión na llingua propia de la banda sonora de Moulin Rouge. L’espaciu ye güei, depués de 1.000 programes y 21 años d’emisión, too un referente de la memoria colectiva de los gallegos.



N’Asturies tamién tenemos programes asemeyaos. Ehí ta Sones –anque, por desgracia, a lo más que llegaron, col permisu de Los Ciquitrinos, ye a facer versiones de cantares de Victor Manuel-. Con too, el programa musical de TPA ye ún d’esos –pocos- espacios que xustifiquen la existencia de la canal. Amás, la so emisión foi fundamental pa popularizar y dar a conocer les cares de los interpretes de canción asturiana –pa profesionalizar el xéneru-. Mesmamente, quién sabe lo qu’influyó esti programa pa que Patrimoniu decidiera iniciar los trámite pa declarar la tonada como BIC. Y ye que Sones tien ente un 10-15% d’audiencia tolos domingos, convirtiéndose nún de los programes más vistos d’una cadena que tien una media qu’anda ente’l 4-5%. 

Sicasí, hai una diferencia bien grande ente l’espaciu de la TVG y el de la TPA. Mentes la TVG mima Luar y tien a Xosé Ramón Gayoso como’l so presentador estrella, la nuestra televisión lleva selmanes ensin emitir l’espaciu de xeitu normal –una gala músical grabada nun teatru d’un conceyu asturianu-. Asina, TPA emitió ayeri la repetición de la gala que s’emitió’l Día d’Asturies pasáu, mentes que los domingos anteriores dedicóse a emitir recopilatorios de programes anteriores. Ye verdá que’l presupuestu de la TPA ye’l que ye y tamos yá a finales d’añu –anque primero malgastaren en Formula 1 y en paga-y series a TVG-, pero nun se pue entender esta situación: tamos falando d’un de los espacios de más audiencia de la canal, un emblema del mesmu. En nenguna cabeza entra que se dediquen a desgastalu a base de repeticiones. Nun m’imaxino qu’en Conexión Asturias se dedicaren a engañar a l’audiencia emitiendo monográficos con reportaxes vieyos. 

Pero claro, Conexión Asturias ye un programa en castellanu, producíu por una productora madrilana. Amás, tien un equipu de reporteros que van per tol país toda la región, hasta per sitios que güelen a cuchu, los mis probes... Ellos sí que faen serviciu públicu, non un programa cutre pa vieyos. Ye verdá que sí, tien audiencia, qu’a los asturianos-yos presta. Mesmamente, muncho más que’l Conexón Asturias, pero qu’esperes d’un pueblu que tovía, depués de sieglos d’intentos pa que xubieran al carru de la modernidá, tovía sigue usando’l bable… Modu sociata: on.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario